Kleinschalig kinderdagverblijf in Amstelveen

Werkwijze

Groepsindeling

Onze vestiging bestaat uit één verticale groep met kinderen van nul tot vier jaar oud. Dagelijks is er plek voor 12 kinderen op de groep die begeleid worden door twee vaste vertrouwde pedagogisch medewerksters. 


Gedurende de eerste vier levensjaren van uw kind blijven ze op dezelfde vertrouwde plek zonder groepswisselingen. Dit biedt rust, stabiliteit en voorspelbaarheid voor de kinderen.


Inrichting & speelgoed

Voor de inrichting is bewust gekozen voor een omgeving die rust en ruimte biedt met niet al te veel overbodige prikkels. Er is daarom gekozen voor lichte en zachte kleuren.


Het interieur is op kindniveau ingericht zodat kinderen zelfstandig aan tafel kunnen zitten of een spelletje kunnen doen. Dit geldt ook voor de volgende speelhoekjes dat voor de kinderen is gecreëerd. Dagelijks worden er voor de kinderen speelhoekjes klaar gezet dat uitdaagt om tot spelen te komen.


Voor de allerkleinsten hebben we een speciale grondbox. Hier kunnen zij in alle rust en veiligheid spelen zonder dat zij gestoord worden door de oudere kinderen.


Voor de kinderen die bijna naar de basisschool gaan, bieden we extra uitdagingen aan. Afhankelijk van de behoefte van het kind wordt speelgoed aangeboden. Dit kunnen moeilijke puzzels zijn, leren rekenen, al willen schrijven of kleine experimenten. Dit wordt door de pedagogisch medewerksters spelenderwijs aangeboden.

Voordelen van een verticale groep

Een verticale groep biedt meerdere voordelen. Jonge kinderen zien het de oudere kinderen doen en leren hiervan. Hetzelfde geldt voor het spelen, rekening houden met elkaar en communicatie. Oudere kinderen zien de pedagogisch medewerksters als voorbeeldfunctie en helpen graag mee met het geven van een flesje, helpen met kleine opruim taakjes, zoals bekers of borden op het aanrecht zetten en betrekken de jongere kinderen in hun spel en leren hen nieuwe vaardigheden.


De pedagogisch medewerksters bieden dagelijks leeftijdsgebonden speelgoed en activiteiten aan om kinderen iedere dag spelenderwijs persoonlijke successen te laten ervaren die hen zal helpen bij de volgende stap, de basisschool.

Dagritme & voorspelbaarheid

Voorspelbaarheid kan het veiligheidsgevoel vergroten doordat de kinderen weten wat er gaat gebeuren. 

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen is er

één-op-maat gemaakt voeding- en slaapschema. Dit schema wordt met ouders in overleg vastgesteld. Naarmate de jonge kinderen groter worden, zullen zij meer het dagritme aanhouden dat wij aanbieden om gezamenlijk de activiteiten uit te voeren.


Tussen deze vaste momenten door kunnen kinderen vrij spelen en/of wordt er een gezamenlijke activiteit uitgevoerd met de pedagogisch medewerkster.


Het algemene dagritme ziet er als volgt uit:

Tijden

Activiteit

7:30-9:30 uur

Binnenkomst

9:30 uur

Fruit 

11:30 uur 

Warme lunch

12:30 uur 

Slapen of uitrusten

15:30 uur 

Yoghurt, rauwkost en cracker

Wenperiode

Bij ’t Schooltje zien we de wenperiode als een belangrijk moment en hier schenken we dan ook de benodigde aandacht aan. We willen dat ouders en kinderen zich op hun gemak bij ons voelen. Een goede en fijne start is hierbij van belang. Voordat het kind gaat starten op zijn groep zal hij eerst gaan wennen.


Wij bieden bij start een driedaagse wenschema aan. Het wenschema wordt vooraf samen met ouders opgesteld met datum en tijden. De wendagen worden opgebouwd met meerdere uren. Afhankelijk van hoe de wenperiode verloopt, kan in overleg gekozen worden om het wenschema aan te passen.

Competenties

Bij ’t Schooltje werken we bewust aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind. Hier wordt mee bedoeld de ontwikkeling van de brede persoonskenmerken waarin kinderen hun vaardigheden en kwaliteiten leren kennen. Dit heeft vervolgens invloed op onder andere veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en flexibiliteit. Deze kenmerken stellen kinderen in staat problemen adequaat op te lossen en zich aan te passen aan veranderende situaties. Dit laatste heeft invloed op de sociale competenties van kinderen, dat kinderen in staat stelt zich in een ander te kunnen verplaatsen, communiceren, delen, samenwerken, helpen en conflicten oplossen. Kinderen leren op eigen tempo hun capaciteiten ontdekken en te erkennen.


Hieronder de ontwikkelingsgebieden die wij spelenderwijs aanbieden:

  1. Cognitieve ontwikkeling
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling
  3. Lichamelijke ontwikkeling
  4. Spraak- en taalontwikkeling
  5. Creatieve en fantasie ontwikkeling
  6. Persoonlijke ontwikkeling

Buiten spelen

We vinden buiten spelen een belangrijke activiteit om samen met de kinderen te doen. In onze tuin is er ruimte om rond te rennen, in de zandbak te spelen, de buiten keuek gebruiken en andere educatieve oefeningen of experimenten onder begeleiding van onze pedagogisch medewerksters. 

In onze tuin hebben we ook een moestuin staan. Hier laten we de kinderen kennis maken met de natuur. Samen met de kinderen zaaien en kweken we groenten en fruit. 

Pedagogisch medewerker als voorbeeldfunctie

Onze pedagogisch medewerksters hebben grote invloed op het kind en geven daarbij het juiste voorbeeld. Zij zijn zich bewust van hun professionele houding naar kinderen, ouders en medecollega’s. Zij beschikken over een zestal kwaliteiten: sensitieve responsiviteit, respect voor de autonomie, structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties tussen kinderen.

Voeding

’t Schooltje biedt dagelijks verse maaltijden aan die vol zitten met vitaminen en mineralen. Deze maaltijden zullen de kinderen gedurende de dag voldoende energie geven en hebben een positieve invloed op de groei en ontwikkeling.

Tijdens de intake worden de voedingswensen en/of allergieën van het kind doorgenomen.


Baby's 

Voor kinderen die zelfstandig nog niet in zitpositie kunnen komen bieden wij de fles, fruit en groenten aan op schoot. Dit moment zien wij als een belangrijk hechtingmoment tussen pedagogisch medewerkster en kind. 


Dreumesen en peuters

Voor de kinderen die wel zelfstandig tot zitpositie kunnen komen hebben we tafels met losse stoellen. Sommige stoelen zijn voorzien van een zitje zodat zij steviger zitten en niet van het stoeltje kunnen vallen.


Gezamelijk wordt er gegeten en stimuleren we kinderen om uit een beker te drinken en met bestek te eten. 


Fruit

In de ochtend wordt er fruit aangeboden. Onze standaard fruitsoorten zijn: appel, peer en banaan. Daarnaast bieden wij seizoensgebonden fruitsoorten om verschillende smaken en structuren te leren.


Warm eten

Met de lunch krijgen de kinderen warme maaltijden aangeboden. De recepten verschillen met de dag en zijn aangepast op de leeftijd van het kind. Onze maaltijden zijn voorzien van vlees. Heeft u andere voedingswensen voor uw kind, geen probleem. We houden rekening met kinderen die vegetarisch zijn en bieden we maaltijden aan zonder suiker, kruiden en andere toegevoegde producten.


Tussendoor

Als tussendoor bieden we de kinderen yoghurt, cracker en rauwkost.


Drinken

Tijdens alle maaltijden wordt er lauwe thee of water aangeboden.